Friday 8 April 2016

SERVIS KERETA


Bukannya aku macam tak sokong kereta kereta buatan Malaysia ni
Memang la aku sokong.dah aku pon pakai kereta proton
Tapi bab bab servis ni aku macam hmm kurang sikit
Lepas aku punya second servis ke third servis macam tu diorang tak lekat 
kan sticker bila next servis     
Tapi diorang dah cakap sticker tu habis, HQ belum hantar lagi n 
diorang dah tulis kat buku
Suro refer buku servis je
Aku pon macam okay.dalam hati tengah sabar jugak masa tu
Bila aku refer buku servis tu, next servis bila mileage cecah 47000

Aku pon okay la..sampai la one day tu on the way g kl dengan member
Bunyi enjin kereta macam kasar sangat lepas tu atas highway kan 
dengungnyaa pijar telinga ni dengar 
Aku dah macam eh kenapa
Takot pon ada dah masa tu
Tapi gagah jugak jalan sampai sana pegi balik
Tawakal je dengan bunyi keta macam tu
Jangan kau berhenti tengah tengah jalan sudah

Balik rumah tu aku google suppose mileage berapa yang patut kena servis 
dah kalau lepas servis hari tu,   
Aku check tengok siap col proton pagi dorang cakap next servis patut 42000
Ko bayangkan mana kereta aku tak berdengung bunyinya sampai macam tu sekali

Dalam masa yang sama jugak tiba tiba proton hantar mesej kat aku
Masa untuk puan servis kereta dah lepas
Sila ke pusat servis proton terdekat untuk untuk tujuan servis

Esok tu pergi hantar kereta aku Tanya la kenapa jadi macam ni
Kenapa information u salah cakap la betul betul lain kali
Buku tulis lain lepas tu sticker pon tak de bagi
U tulis dekat buku pon salah
Orang dah jalan jauh sana sini
Kalau jadi apa-apa nanti sapa nak tanggung
Okay puan, kami minta maaf
Itu jeeeeeee

Malas aku bebel panjang-panjang lagi
Kereta opis pon hantar servis kat situ jugak
Kitorang dah cakap bila tekan brek ni ada bunyi bising
Minta Tolong check
Lepas tu jadi balik
Padahal lepas diorang servis ke apa mesti test drive keta kan
Takkan la telinga tu tak dengar bunyi bunyi yang ada
Ishh
Orang bayar tau servis bukannya murah
Check la betul-betul

Pernah sekali jugak lampu dalam kereta aku tak function
Aku suro dia check, dia kata rosak
Nak ganti tempat diorang tak de spare lamp tu
Dua tiga kali aku servis situ aku kena Tanya sendiri
Bukan dia note kan dekat aku punya car maintenance diary ka apa
Tiap kali datang aku sendiri kena Tanya pas tu jawapan yang sama jugak dapat
Menyampah dah aku nak Tanya

Last last sejak dua servis terakhir ni aku pegi kedai biasa je
Bengkel kereta ja
Jadi apa apa kat kereta ni memang aku jawab sendiri la
Terpaksa
Sebab I cannot la sangat la sakit hati

Tapi ni dah tiba tiba tayar kereta berdengung
Ehh ko dah kenapa
Kejap bunyi macam tok tok tu
Lepas tu tak de bunyi pulak dah
Kena hantar pomen jugak ni nanti
Servis pon dah sampai masa
Nanti kita tanyakan abang pomen tu sekali

Tapi laki aku laa yang uruskan
Hari tu dia dah check
Katanya bearing tayar
Dah okay dah
Pas ni jadi balik
Hantar Tanya pomen la
Dia pon tak berani nak usik lebih lebih
hehe

Kbye
Nak makan aiskrim paddle pop pelangi

:)









No comments: