Monday 5 January 2015

: cuti maulidur rasul

salam


normally sabtu memang kerja..tapi disebabkan maulidur rasul jatuh pada hari Sabtu..jadinya i is cuti holiday villa on that day..boleh la bersenang senang lenang terlentang atas tilam untuk masa yang agak lama..sudah berkira kira yess tengah hari baru akan bangun..
TETAPI

pagi pagi lagi telefon dah bunyi nyaring..Arghh

din - iili, acik dengan abh suro datang umah hari ni
iili - haaa?alaa..hmm..malu laa (alasan)(sambil suara serak)
din - dari duk umah sorang tu jom la meh sini, balik pas magrib din anta
iili - ikutlaa (pasrah dan redha)
din - okay.kul sembilan sampai

aku dah macam haa??tengok jam dah pukul 8.15..damn..tengah kira kira lagi..macam nak cancel sebab lagi sayangkan waktu tidur tu..tapi hmmm..jom laa bangun bersiapp

so, pukul 9.30 tunang sampai..pukul 9 tepat aku dah siap kott..okkayy..then dari krubong nak sampai kuala sungai baru tu adalah dalam 40 minit jugak..sempat jugak buat tahi mata dalam keta..hekhekhek..singgah family store beli ayam, kobis bunga, tomato, sos tomato, santan..hmm, masa ni dah boleh agak dah nanti aku kena buat apa bila sampai nanti..*nangis jap dalam hati* kitorang sampai pon dah pukul macam dekat pukul 12 macam tu..sebabnya aku laa lapaq sangat suro tunang berhenti cari makan lepas p family store tu..segan pulak sampai2 nanti tros cri nak makan sarapan..kantoi la bangun lambat kann..

jadinyaa,  elok aku letak barang ja, acik dah prepare nak masak..huarghhh..jerit nangis dalam hati..ada nampak ikan siakap..pas tgu ayam kitorang beli tu pas tu nampak santan..acik cakap ikan tu buat tiga rasa..ayam ni acik tanya nak buat kari ke masak lemak..aku pikir orang melaka ngn nogori ni mestila masak lemak kann..hmm, takkan nak ikut tekak aku pulak..so, marilah ayam masak lemak dan siakap tiga rasa..jom la kita berjoget dangdut di dapurrrrrrr..alkisahnyaa memang aku yang kena masak niiii!!*peluhh wehh peluhh*

memula aku cakap tak nak masak..haha..pas tu acik g report kat abah cakap aku tak nak masak..abah gelak je, pas tu cakap masak la macam mana pon..aku dah rasa macam adoii malunyaa..sungguh aku kekok kalau duduk kat dapur orang pas tu asyik tengok ja..aku dah tak nak buat apa..pas tu tunang ni bole pulak tenggek ja kat tepi tu gelak gelak kat aku..cisss..tunggu la bila balik kedah nanti..then aku pon masak la sambil acik dok sebelah tengok tengok..aku tanya tanya tu pas tu gelak gelak dua dua orang..senang cakap memang masak sesama laa..hekhekhek..phewwww..pas tu buat air, tolong hidangkan semua..huwaa..praktis ni praktis..tengok abah ngn acik pon senyum senyum ja..hekhek..aku lagi la konpiden..hahahha

lepas tu rehat rehat lepas dah siap kemas semua tu..acik ngan abah ada tetamu..so aku duk tengok tv je kat ruang tengah..syokk woo layan hindustan Main Prem Ki Diwani Hoon..pas tu mata pon layu..tabah la aku tahan mata jangan tido...malu laa nanti..then bila dah petang petang sikit tu aku amik angin petang di kawasan rumah tunang ni..

aku suka sangat tiap kali datang umah tunang ni sebab kawasan rumah ni memang la sangat luas..banyak pokok..macam macam jenis buah pon ada tapi ikut musim la..ko sebut la semua ada, rambutan, mangga, kelapa..semua ada..pas tu ada ayam, itik, kambing..hahaha..i just love the environment..






jadinya cuti maulidur rasul dihabiskan di rumah bakal mentua
heeeeee..i feel like home!
Alhamdulilahh


No comments: